فواید بازیهای ویدیویی برای بیماران مبتلابه دیابت نوع 2

 13 نوامبر 2015- یک مطالعه ی کوچک در سوئیس نشان داد افراد میانسال وهمسن مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق بازی بروی سیستمWii Fit Plus(نوعی بازی ویدئویی) می توانند به اهداف فعالیت فیزیکی  که در دستورالعمل های دیابت آمده است، دست  یابند.

 دستورالعمل های فعالیت بدنی  در بریتانیا برای افراد 19 تا 64 سال به انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید درهفته  اشاره دارد. محققان دانشگاه بازل در سوئیس از 12 فرد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که در دهه ی 50 و 60 زندگی خود بسر می بردند، دراین تحقیق ثبت نام کردند.

محققان میزان حداکثر مصرف اکسیژن را در اوج فعالیت بدنی بروی تردمیل در این افراد اندازه گیری نمودند. سپس دو تا 3 روز پس از فعالیت بدنی بروی تردمیل، مقدار حداکثر اکسیژن مصرف شده را در حین بازی با  Keywordwi Fitدر طی 10 دقیقه اوج فعالیت این افراد، بررسی کردند.

بازیهای Wii Fitضربان قلب و مصرف انرژی زمان استراحت شرکت کنندگان را تا میزان انجام فعالیت هوازی متوسط افزایش می دهد. میزان مصرف اکسیژن شرکت کنندگان در این بازی به 40 درصد حداکثر مصرف انرژی  در زمان پیاده روی بروی تردمیل رسیده بود.

نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Trucksassمی گوید: این میزان می تواند به بیش از 40 درصد نیز افزایش یابد اما برای شروع فعالیت ورزشی همین میزان نیز کافی است تا افراد  از انجام آن دلسرد نشوند.

دکتر Schmidt-Trucksassمی افزاید: این افراد شدت ورزش را ، خود انتخاب کردند اما این شدت برای افراد جوان بسیار کم است.

 افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 قبل از ایجاد تغییرات بزرگ در رژیم  ورزشی باید با پزشک خود مشورت نمایند. اما محققان بر این باورند که تبدیل فعالیت بدنی به یک فعالیت سرگرم کننده می تواند بیماران مسن را به انجام ورزش بیشتر تشویق کند و آنها را به اهداف تعیین شده در دستورالعمل های فعالیت  فیزیکی  نزدیک کند.

یکی از محدودیتهای این تحقیق تعداد کم افراد شرکت کننده بود. تحقیقات در ابعاد بزرگتر می تواند افرادی را که  از فواید بازیهای  ویدئویی Wii Fit Plusمنتفع می شوند مشخص کند. نتایج این تحقیق درمجله ی the Clinical Journal of Sports Medicineمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/exercise-from-video-games-could-help-type-2-diabetes-patients-meet-physical-activity-guidelines-92874459.html